En faglig blogg om digital markedsføring

Nettbutikk – fra idé til lansering

Nettbutikk – fra idé til lansering

Flere og flere benytter seg av nettshopping, og hvert eneste år handles det for en svimlende sum på nett. Dette tallet øker, og i den forbindelse er det mange som sitter med en drøm om å starte egen nettbutikk.
I denne bloggposten vil jeg komme med tips til deg som har akkurat denne drømmen.

I forbindelse med eksamen i digital markedsføring, fikk vi i oppgave å lage en fullt fungerende nettbutikk. Fra å kun ha 1 mnd. på oss og ikke vite hvordan vi i det hele tatt skulle gå frem, og til å sitte med en fullt fungerende nettbutikk har veien dit vært både utfordrende og spennende.


STARTPROSESSEN

Da vi fikk eksamensoppgaven måtte vi bli enige om vi ønsket å selge produkter eller tjenester. Etter å ha sittet i gruppe og snakket sammen, falt valget på at vi ønsket å tilby event tjenester i form av studentpakker. Bakgrunnen for dette valget er at vi ønsker at studenter skal ha en tjeneste hvor de skal kunne bygge sosial trygghet og kjennskap til hverandre gjennom hele studieløpet sitt. 
Enten om du er ny student i byen og trenger å utvide nettverket ditt, eller sammen andre medstudenter så ønsker vi i «Studentevent» å tilby ulike eventpakker som passer deg og dine ønsker. 

I en slik prosess er det viktig å tenke på konkurransebildet. Kampen om nettkundene er blitt stor og det er blitt krevende å stikke seg ut.
I vårt tilfelle opplevde vi at det ikke fantes noe lignende tilbud for studenter i Oslo, og vi ønsket derfor å nettopp skape et slikt tilbud da vi føler etterspørselen er stor etter et bedre studentmiljø.


OKR – ET SYSTEM FOR GJENNOMFØRING

For å ha et enkelt styringssett ble vi anbefalt av foreleser Karl Phillip Lund å innføre OKR for å sikre kontinuerlig fremskritt og sørge for at vi kunne holde fokus på de viktigste aktivitetene til enhver tid. 
OKR står for «Objective, Key Result», og går enkelt ut på at en besvarer to spørsmål hvert kvartal.

  •     Objective: Hva ønsker du å oppnå?
  •      Key Result: Hvordan skal du komme deg dit?

Vi opplevde dette som en god måte å ha kontroll på, alle var oppdaterte og kunne forholde seg til de samme målene. 


STUDENTEVENT SINE OKR
  •  Objective: Lansere en brukervennlig nettbutikk, som skaper «word of mouth» i studentmiljøet. 
  • KR1: 500 besøkende på nettsiden innen 25.mars
  • KR2: Få to aktuelle aktører til å promotere oss på sosiale medier innen 15.april
  • KR3: Arrangere 8 eventer innen 30.august



SETTE OPP NETTBUTIKKEN

Vi valgte å bruke Shopify som plattform til å sette opp nettbutikken vår. Vi opplevde den som brukervennlig, og enkel å navigere seg rundt på. Velger du derimot å opprette nettbutikk her følger det med en webadresse som ender med myshopify.com på slutten. Dette kan dog oppleves som noe uproft, men siden vi ikke har planer om å følge opp nettbutikken etter eksamensoppgaven valgte vi å ikke kjøpe eget domene og vi beholdt myshopify.com URL’en.

For oss var det viktig å utforme nettbutikk slik at den var mest mulig brukervennlig, og at landingssiden vår viste tydelig hva vi ønsket å tilby kundene våre. For å se om vi hadde det valgte vi å utføre en “5 seconds test” hvor vi testet hvorvidt bekjente skjønte hva vi ønsket å tilby innen 5 sekunder etter å ha sett landingssiden vår. 
Dette ble en positiv og vellykket test, da testpersonene forstod fort konseptet vårt og opplevde at vi hadde et tydelig budskap.


PRODUKTBESKRIVELSER OG BETALINGSMULIGHETER 

Siden kunden ikke kan kjenne eller se på plagget like godt som i fysiske butikker, er det viktig med gode produktbeskrivelser og bilder av det du selger. I vår nettbutikk skrev vi en kort beskrivelse under hvert produktbilde, som vi følte beskrev tjenesten vi tilbøy på en best mulig måte.
Gode betalingsmuligheter er også viktig å ha. Det at kunden kan velge å enten betale med kort, PayPal eller faktura kan være avgjørende for at kunden ikke skal forlate handlekurven og trykke seg ut av nettbutikken ved betaling.


MARKEDSFØRING

For å trekke flest mulig til nettbutikken din er det viktig med gode profiler på sosiale plattformer. Oppretting av Instagram og Facebook er viktig for å være synlig, og for reklamere med produktene eller tjenestene du tilbyr.
Vi fikk anbefalt å bruke Mailchimp, som er et e-postverktøy for markedsføring. Her kan en lage nyhetsbrev til de som har meldt seg på det via nettbutikken din, sende ut “abandoned cart” e-poster til de som har forlatt handlekurven uten å fullføre kjøpet og sende ut “double open” e-poster som gjør at en e-post blir sendt ut to ganger til en mottaker om de ikke har åpnet e-posten fra før av.
Vi ønsket i tillegg til dette å skape en “word of mouth” i studentmiljøet, og på denne måten få gratis markedsføring.



Jeg håper tipsene ovenfor er like mye til hjelp for deg, som de var til meg når jeg og min eksamensgruppe opprettet vår nettbutikk.




1 thought on “Nettbutikk – fra idé til lansering”

  • Bra jobbet! Ser du har postet mange innlegg på bloggen din på kort tid 😀 Det er fint å se at det er en form for ‘rød tråd’ i illustrasjonene du har valgt til hvert enkelt innlegg, og at du skriver om temaer som oppleves som nærliggende til hverandre. Jeg ser du skriver at du selv har jobbet mange år i klesbutikk, og det er gøy å se at du bruker eksempler fra denne bransjen i noen av innleggene dine.

    Ser at strukturen har forbedret seg gjennom innleggene du har postet. Du har nå gode overskrifter, mellomoverskrifter, tekst og bilder. Fortsett det gode arbeidet! Blir spenndene å følge bloggen din videre, og lese flere innlegg 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *