En faglig blogg om digital markedsføring

Netthandel = fremtiden?

Netthandel = fremtiden?

Det å handle på nett er ikke lenger skummelt, men noe som er blitt godt integrert i våre handlevaner. Stadig flere går vekk fra fysiske butikker, og utviklingen innen e-handel går raskt. Forbrukere ønsker seg større valgfrihet og muligheter, og de ønsker å få varene levert når og hvor de vil.

Postnord sin netthandelsrapport, “Netthandel i Norden” viser at hele 63% av nordmenn handler på nett hver eneste måned. Dette er et tall de spår vil fortsette å øke, noe som vil føre til tomme og mørke butikklokaler. Mange frykter butikkdød, og det vil være viktigere enn noengang at butikkene utvikler bedriften og sikrer fremtidig vekst. Gjennom å bli værende i gammel forretningsmodell, kan resultatet fort bli at en går i Kodak-fella.
Gjennom plattformer som Facebook legger vi daglig igjen elektroniske spor av “likes”. Dette blir brukt for å lese igjennom våre preferanser, og analysert nøye. På den måten får vi relevante tilbud av produkter og tjenester, som firmaer ønsker å markedsføre eller prøve å selge oss.

Omni-channel

En trend vi har begynt å se og som stadig blir viktigere, er omni-channel. Denne trenden bygger på krysskanal tankegangen, hvor skillet mellom butikk og netthandel viskes ut. Vi kan se at forbrukeren går i fysiske butikker, tar på og prøver varen, for så å gå hjem og bestille den på nett. Vi bestiller varer på nett, men bytter de i butikk. Fysiske butikker og netthandel blir mer integrert.

Den nye dropship modellen

Samtidig som flere handler i nettbutikker, er også systemet innen netthandel i forandring og en ny forretningsmodell er kommet.
Tidligere var det vanlig praksis at store nettbutikker kjøpte inn varer fra merker, lagret de for så å sende de ut til konsumentene. Med den nye dropship modellen så gjør butikken salget, og varen sendes direkte fra merkets egne lager.
Dette fører til en lavere lagerrisiko og senker sin avanse betydelig.

Teknlogi

For at de fysiske butikkene skal kunne greie å konkurrere med nettbutikker, bør de kunne tilby noen av de samme tjenestene som e-handel gjør. Fleksible betalingsløsninger, virtuelle prøverom og kroppsskanning er noe av teknologien de ønsker å integrere også i fysiske butikker.
I butikken “New Look” i London står en kroppsskanner klar for at du skal få en mer effektiv handletur. Maskinen ser ut som et prøverom, men innvendig finner man åtte 3D-sensorer som skanner kroppens dimensjoner og form. Denne informasjonen kan også lagres online, slik at klærne nærmest kan bli skreddersydd til akkurat deg.

Selv om flere og flere nordmenn handler på nett, er det fremdeles mange som foretrekker handleopplevelsen du får i fysiske butikker. Faktorer slik som at du får varen der og da, du vet hva du får og at varen passer deg, du får hyggelig hjelp og en støtter de lokale er noe mange verdsetter.
Fysisk butikk eller nettbutikk, det som er sikkert er at fremtidens vinnere innen varehandelen vil skape effektive og sømløse handleopplevelser basert på forbrukernes krav og forventninger, og er relevante i både digital og fysiske berøringspunkter.


Kilder:

https://www.klarna.com/no/blogg/slik-blir-fremtidens-motehandel/

https://www.postnord.no/info/om-postnord/nyheter-og-presse/netthandelsrapporter/netthandel-i-norden-arsrapport-for-20182

http://www.mynewsdesk.com/no/news/netthandel-om-ti-aar-162357

https://melkoghonning.no/slik-blir-fremtiden-for-netthandel/



Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *